Det er blevet tid til endnu et nyt blogindlæg. Denne gang skal det handle om aktive kørestole og om karakteristika og forskelle på typer af aktive kørestole, som kan føles som en jungle at finde rundt i. Manuelle, aktive kørestole er først og fremmest et vidt begreb, og spørger man rundt i kommunerne, så er der også mange opfattelser af, hvad en aktiv manuel kørestol er. Med dette indlæg vil jeg prøve at skabe klarhed over, hvad de forskellige typer aktive kørestole er gode til.

De fleste kommuner har aftaler på en bestemt slags billig transportkørestol, som depoterne er lagerførende med. Denne slags kørestole er kendetegnet ved at henvende sig til brugere uden nogen særlige behov. Disse brugere har måske lidt gangfunktion, eller kørestolen skal bruges som midlertidig løsning. Denne slags kørestol er laveste fællesnævner og i min optik ikke særlig interessant at snakke om, og jeg betragter den ikke som en aktiv kørestol.

Typer af aktive kørestole

Overordnet er der fire vigtige begreber, når vi skal karakterisere en aktiv kørestol:

1.Krydsrammekørestole kan foldes sammen på midten

2.Fastrammekørestole kan ikke foldes på midten

3.Justerbare kørestole kan justeres, efter stolen er leveret

4.Tilpassede kørestole bliver bestilt ved opmåling

Nogle kørestole er kombinationer af de fire begreber. Det vil sige, at det kan lade sig gøre at få en tilpasset fastrammekørestol, som er justerbar. Så verden er jo heldigvis ikke sort/hvid, og ofte er nogle af målene tilpasset (måske sædebredde), hvor andre kan justeres, som eksempelvis sædedybden.

1.Krydsrammekørestole

Krydsrammer kan folde sammen på midten med et kryds (som anumationen øverst på siden), som vender den ene eller anden vej. 99% af alle krydsrammekørestole er masseproduceret i områder af verden med lave lønninger og fås i et bestemt antal størrelser. Det kan godt lade sig gøre at lave en specialtilpasset krydsrammekørestol, men meget få producenter gør det, da foldemekanismen skal tilpasses hver størrelse, og det derfor ikke kan betale sig. Derfor fås krydsrammekørestole typisk kun i standardstørrelser med justerbare dele, som indstilles for at få kørestolen til at passe til brugeren.

Hvorfor vælger man en krydsramme?

  1. Hvis man ofte transporteres i bil, hvor den skal klappes sammen
  2. Hvis den skal være billig her og nu

Hvorfor vælger man IKKE en krydsrammestol?

  1. Hvis man ikke skal bruge foldemekanismen regelmæssigt
  2. Hvis man vil have en stiv stol, der kan holde i lang tid

2.Fastrammekørestole

Fastrammekørestole er kendetegnet ved, at de ikke kan foldes sammen i rammen ligesom krydsrammekørestole. Mange har fejlagtigt den opfattelse, at kørestole med en fast ramme fylder mere, men tager man hjulene af en fastrammekørestol og vælger en folderyg, så fylder den i mange tilfælde mindre i forbindelse med transport, og den er helt sikkert lettere at løfte ind i bilen!

Sammenklappet fastrammekørestol – Modellen er en W5sl med faste sidestykker

En fastrammekørestol er stivere i konstruktionen end en krydsrammekørestol. Den giver sig ikke så meget, når man kører på ujævnt underlagt, hvilket gør, at den triller bedre, men også at den føles som en forlængelse af kroppen. Når man laver justeringsmuligheder på en kørestol eller hængsler til at folde med, så gør man kørestolen betydeligt tungere og samtidig svagere, da justerbarhed øger risikoen er, at noget på kørestolen går i stykker.

Eksempel på en fastrammekørestol – modellen er en W5S

3.Justerbare kørestole

En justerbar kørestol er ofte at foretrække til nye kørestolsbrugere, som er usikre på siddestilling og valg af kørestol. Justerbarhed øger ofte vægten og sænker også i nogle situationer levetiden. Det er generelt et stort kompromis, som dog både skaber sikkerhed og genbrugsværdi af produktet.

Hvad skal kunne justeres? Sædebredden er som oftest et af de mål, der ikke kan justeres, men sædedybden kan som oftest justeres ret let i en sædedug. Højden på fodstøtten kan som oftest også justeres, så der kan vælges forskellige puder osv. Ryghøjde og rygvinkel kan typisk også justeres. Derudover kan bagakslen gøres justerbar, så balancepunktet kan indstilles. På den måde kan kørestolen blive mere aktiv/passiv.

Udover justeringsmuligheder, som løbende kan tilpasses med eller uden værktøj, tilbydes kørestolen fra fabrikkens side typisk med et udvalg af forskellige løsninger og tilbehør. Listen af valgmuligheder er forskellig fra producent til producent, og det kræver erfaring med den enkelte forhandlers produkter at kende til alle de løsninger, der gør produktet mere fleksibelt.  

4.Tilpassede kørestole

Kørestolsbrugeres behov og funktionsniveau kan være meget forskellige, og det er i mange tilfælde nødvendigt at lave noget specielt til den enkelte, da der simpelthen ikke findes ”nok” brugere med lignende behov, til at det giver mening at masseproducere produktet.

Her kommer den tilpassede kørestol ind i billedet, som bygges ud fra brugerens eksakte mål. Her vil der typisk være tale om en svejst fastrammekørestol, hvor alle størrelser og mål kan tilgodeses.

En tilpasset kørestol kan godt have justerbare dele, hvis fx brugeren har behov for fx at kunne folde ryggen ned over sædet under transport. Men justerbarheden handler ikke om at få produktet til at passe, for det gør det pr automatik, når det er fremstillet på mål. Dog kan det være nødvendigt at justere nogle mål løbende, hvis brugerens behov ændrer sig.

En tilpasset kørestol vil typisk have en fuldsvejst ramme og derfor er den let, har en stærk og stiv konstruktion og en lang levetid.

Materialer

Fastrammekørestole kan opdeles i de justerbare og de fastsvejste, men vi kan også opdele efter de materialer, som stolen er lavet af.

Kørestolens ramme kan blandt andet fremstilles i nedenstående materialer, hvor kulfiber og aluminium er de mest anvendte:

  1. Kulfiber
  2. Aluminium
  3. Titanium
  4. Magnesium

1.Kulfiber

Kulfiber har været ”det nye sort” i mange år. Kulfiber er kendt for at være et meget let og stærkt materiale. Kulfiber støbes i udvalgte størrelser, og derfor kan kulfiber ikke anvendes til tilpassede kørestole.

At lave helstøbte kulfiberkørestole vil kræve en meget stor form, og en form til hver størrelse. Formene er meget dyre at lave, og antallet af forme for at kunne præstere et størrelsessortiment, der bare er nogenlunde, er meget kostbart. Så for at lave kulfiberkørestole, er designet vigtigt, og det er nødvendigt at støbe enkeltdele og sammensætte dem efterfølgende, så størrelsessortiment og geometri af stolen bedre kan matche den enkelte bruger.

Det giver med andre ord ikke mening at tilbyde helstøbte kulfiberkørestole.  Der findes flere producenter på markedet, som fremstiller kørestole, som er sammensat af kulfiberdele. De mange samlinger i stolen tilføjer naturligvis lidt ekstra vægt, men passer samtidig bedre til den enkelte, hvilket i min optik er vigtigere end de sidste 500 g. 

2.Aluminium

Det foretrukne materiale at producere kørestole i er fortsat aluminium.

Er rammen fremstillet i aluminium, er det vigtigt, at legeringen bliver varmebehandlet efter endt svejsning/bearbejdning, da materialet ellers er blødt, og der er spændinger i materialet, som over tid vil starte revner.

Helstøbte kulfiberkørestole har en alu-pendant, som er fuldsvejste aluminiumskørestole, hvor alt er svejst fast. De er også utroligt lette, og forskellen imellem en aluminiums- og kulfiberstol, hvor der ikke er indstilbare komponenter, er ca. 2-300g på rammevægten. Den store forskel er, at aluminiumskørestolen kan bygges som du vil med valgfri bagakselplacering, sædehøjde (for og bag) og fodstøtteplacering. Det kan man ikke på en kulfiberkørestol, da det vil kræve ændring af selve støbeformen.

En aluminumsramme (kun rammedelene uden nogle komponenter, sædedug osv. ) vejer ca. 16-1700 g.

Eksempler på aktive kørestole fra Wolturnus’ sortiment:

W5sl

5,65 kg køreklar, men uden drivhjul

Her er der et godt eksempel på en aluminumskørestol, som er lavet med halv-høj ryg. Den er 40 cm bred, har folderyg, kulfibersidestykker med skærm og aluminiumsforhjul. Der er flere ting, som kan gøres lettere på denne stol. Aluminiumsforhjul er lidt tunge, og folderyggen, der kan folde imellem sidestykkerne, er heller ikke let. Men generelt er det en rimelig let kørestol, der kan bygges præcis på de mål, man skulle ønske. Justerbarhed er der ikke meget af, men man kan ændre på ryghøjde, sædedybde og underbenslængde.

Motion Composite Apex – kulfiberstol

6,3 kg køreklar, men uden drivhjul

Eksempel på en fastrammekørestol i kulfiber, som er 40 cm bred, vinkeljusterbar folderyg, højden på sædet bagtil kan hæves og sænkes meget, sædedybden kan justeres, underbenslængden og fodpladevinklen kan justeres. Desuden kan balancepunktet også flyttes.

Kørestolen kan justeres på rigtig mange punkter og har faktisk også overraskende mange bestillingsmuligheder. Rammen har nemlig en “åben” opbygning, som åbner op for mange muligheder.

Apex er opbygget af kulfiberrør – både forramme, sæderør, bagaksel, fodplade osv. Så den er ret let, specielt i forhold til dens justeringsmuligheder. Læg mærke til, at aluminumsstolen, som dog ikke er så justerbar, faktisk er lettere end denne model. Og dette selvom at Apex er en af de mest high-tech kulfiberkørestole på markedet.

Krydsrammeudgaven af Apex hedder Veloce og er faktisk kun 100g tungere end fastrammekørestolen.

Otto Bock Zenit

7,9 kg køreklar, men uden drivhjul

Denne model er et eksempel på en krydsrammekørestol i kulfiber med fast forramme. Stolen har en sædebredde på 40 cm, justerbar sædehøjde for/bag, justerbar bagaksel, sædedybde og underbenslængde.

Stolen er igen simpelt opbygget, og der er mange muligheder for forskellige valg af størrelser. Stolen folder modsat de fleste krydsramme stole, med et specielt udviklet mekanisme, som overføre god stivhed imellem de to sider, så den virker lidt som en fastrammestol, uden at være det. Den er dog, på trods af kulfiber konstruktionen ikke så let som en fastrammestol.